II. Ekipman ve Donanım
III. Kompozisyon ve Çerçeveleme
IV. Pozlama ve Beyaz Dengesi
V. ISO ve Deklanşör Hızı
VI. Diyafram ve Alan Derinliği
VII. Filtreler ve Mercekler
VIII. Son İşleme ve Tertip
IX. İpuçları ve Püf Noktaları
Tipik Problemler
mimarlık
kent manzarası
dijital sanat
fotoğrafçılık
şehircilik
Antet | Özellikler |
---|---|
Mimarlık | Binalar, yapılar, anıtlar |
Şehir manzarası | Kentsel manzaralar, kent manzaraları |
Dijital sanat | Mimarinin dijital olarak oluşturulmuş görüntüleri |
Fotoğrafçılık | Kamera ile çekilen mimari sahneler |
Şehircilik | Şehirlerin ve kent planlamasının incelenmesi |
II. Ekipman ve Donanım
Mimari fotoğrafçılığına erişince, iyi sonuçlar elde etmek için vazgeçilmez birkaç ekipman vardır. Bunlara bir kamera gövdesi, bir lens, bir tripod ve bir polarize filtre dahildir.
Kamera gövdesi, görüntüyü yakalamaktan görevli olduğundan en mühim ekipman parçasıdır. Mimari fotoğrafçılık için bir kamera gövdesi seçerken, aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmak önemlidir:
- Sensör boyutu
- Çözünürlük
- ISO performansı
- Otomatik odaklama sistemi
- Wi-Fi bağlantısı
Lens de mühim bir husustur, şu sebeple görüntünün kalitesinden mesuldür. Mimari fotoğrafçılık için bir lens seçerken, aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmak önemlidir:
- Odak uzaklığı
- Diyafram aralığı
- Imaj kalitesi
- Çarpıtma
Bir tripod, kamerayı sabitlemeye ve bulanık görüntüleri önlemeye destek olabileceğinden mimari fotoğrafçılık için faydalı bir araçtır. Bir tripod seçerken, aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmak önemlidir:
- Ağırlık
- Yükseklik
- Bacak malzemesi
- En çok yük kapasitesi
Polarize filtre mimari fotoğrafçılık için de yararlı olabilir, şu sebeple parlamayı azaltmaya ve kontrastı iyileştirmeye destek olabilir. Polarize filtre seçerken, aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmak önemlidir:
- Dairesel yahut doğrusal
- Kutuplaşma derecesi
- Kalınlık
Bu temel ekipmanların yanı sıra, uzaktan kumandalı deklanşör, flaş ve lens siperliği benzer biçimde mimari fotoğrafçılıkta işinize yarayabilecek başka aksesuarlar da mevcuttur.
III. Kompozisyon ve Çerçeveleme
Kompozisyon ve çerçeveleme, fotoğrafçılığın en mühim iki unsurudur ve bilhassa mimari çekimlerinde önemlidir. Bir binanın fotoğrafını çekerken, aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmanız icap eder:
- Binanın genel şekli ve yapısı.
- Binanın pencere, kapı, çatı benzer biçimde değişik elemanları.
- Çevredeki ortam, örnek olarak ağaçlar, sema ve öteki binalar.
Bu faktörleri göz önünde bulundurduğunuzda, çekimi iyi mi çerçeveleyeceğinizi düşünmeye başlayabilirsiniz. Bunu yapmanın en iyi yolu değişik açılar ve perspektiflerle denemeler yapmaktır. Ek olarak değişik efektler elde etmek için değişik lensler kullanmayı da deneyebilirsiniz.
İşte mimari fotoğrafları çekerken kompozisyon ve çerçeveleme hikayesinde birkaç ipucu:
- Bütün binayı çekmek için geniş açılı bir lens yahut muayyen ayrıntıları yakınlaştırmak için telefoto lens kullanın.
- Ölçüt duygusu yaratmak için binaya yaklaşın.
- İzleyicinin gözünü fotoğrafa çekmek için yönlendirici çizgiler kullanın.
- Fotoğrafınıza derinlik ve alaka katmak için entresan ön plan öğeleri ilave edin.
Bu ipuçlarını izleyerek, binaların güzelliğini yakalayacak çarpıcı mimari fotoğraflar yaratabilirsiniz.
IV. Pozlama ve Beyaz Dengesi
Pozlama, kameranızın sensörüne ulaşmasına izin verilen fer miktarıdır. Diyafram, deklanşör hızı ve ISO tarafınca belirlenir.
Beyaz dengesi, görüntünüzdeki ışığın renginin etkisiz görünmesi için meydana getirilen ayarlamadır. Fer kaynağının renk sıcaklığı tarafınca belirlenir.
Hem pozlama bununla birlikte beyaz dengesi, iyi pozlanmış ve muntazam beyaz dengesi sağlanmış bir imaj yakalamada mühim faktörlerdir. Bunların iyi mi çalıştığını ve iyi mi ayarlanacağını anlayarak, görüntülerinizin kontrolünü ele alabilir ve çarpıcı sonuçlar yaratabilirsiniz.
Pozlama ve beyaz dengesiyle çalışmaya adım atmak için birtakım ipuçları:
- Doğru pozlamayı belirlemenize destek olması için resim makinenizdeki pozometreyi kullanın.
- Görüntülerinizin pozlamasını ve beyaz dengesini iyi mi etkilediklerini görmek için değişik diyafram açıklığı, enstantane hızı ve ISO ayarlarını kontrol edin.
- Kameranızın beyaz dengesini ayarlamanıza destek olması için gri bir kart kullanın.
- Sahnenizdeki fer seviyelerini ölçmek ve pozlamanızı buna gore ayarlamak için bir fer ölçer kullanın.
Ergonomik yaptıkça pozlama ve beyaz dengesi hikayesinde ustalaşabilir, fotoğraflarınızın kontrolünü elinize alabilirsiniz.
V. ISO ve Deklanşör Hızı
ISO, bir kameranın sensörünün ışığa olan duyarlılığının bir ölçüsüdür. ISO ne kadar yüksekse, sensör ışığa o denli hassas olur ve imaj o denli parlak olur. Sadece, daha yüksek bir ISO hem de görüntüde daha çok gürültüye yol açar.
Deklanşör hızı, deklanşörün aleni kalmış olduğu süredir ve sensöre ne kadar fer ulaşmasına izin verildiğini belirler. Deklanşör hızı ne kadar kısa olursa, sensöre o denli azca fer ulaşmasına izin verilir ve imaj o denli karanlık olur. Sadece, daha kısa bir deklanşör hızı hem de daha keskin bir görüntüyle sonuçlanır.
Muayyen bir resim için en iyi ISO ve deklanşör hızı ayarları, fer koşullarına ve istenen etkiye bağlı olacaktır. Genel hatlarıyla, düşük fer koşullarında daha yüksek bir ISO ve daha kısa bir deklanşör hızı kullanılırken, parlak koşullarda daha düşük bir ISO ve daha uzun bir deklanşör hızı kullanılır.
Doğru ISO ve deklanşör hızı ayarlarını kura çekmek için birtakım ipuçları:
- Düşük fer koşullarında yüksek ISO ve kısa enstantane hızı kullanın.
- Gün ışığı ortamlarda düşük ISO ve uzun deklanşör hızı kullanın.
- Uzun deklanşör hızı kullanırken kameranın durağan(durgun) kalmasına destek olmak için bir tripod kullanın.
- Fotoğraflarınız için en iyi neticeleri üreten kombinasyonu bulmak için değişik ayarları kontrol edin.
VI. Diyafram ve Alan Derinliği
Diyafram, ışığın geçişine ve sensöre ulaşmasına müsaade eden lensteki açıklıktır. Diyaframın boyutu f-duraklarıyla ölçülür ve daha minik bir f-durak sayısı (örnek olarak f/2.8) daha büyük bir diyafram açıklığına tekabül eder.
Diyafram ayarı, odakta gözüken nesnenin önünde ve peşinde mesafe aralığı olan alan derinliği üstünde mühim bir etkiye haizdir. Daha geniş bir diyafram (daha minik f-stop sayısı), nesnenin odakta olduğu ve arka plan ile ön planın bulanık olduğu sığ bir alan derinliği üretecektir. Daha dar bir diyafram (daha büyük f-stop sayısı), sahnenin daha fazlasının odakta olduğu daha derin bir alan derinliği üretecektir.
Alan derinliği, fotoğraflarınızda değişik efektler yaratmak için kullanılabilir. Sığ bir alan derinliği, mevzuyu yalıtmak ve dikkati ona çekmek için kullanılabilirken, derin bir alan derinliği, bir kontekst duygusu yaratmak ve sahnenin daha fazlasını çerçeveye dahil etmek için kullanılabilir.
Diyafram ayarı, resim çekerken dikkate katılması ihtiyaç duyulan en mühim faktörlerden biridir ve oldukca muhtelif efektler kurmak için kullanılabilir. Fotoğraflarınızı iyi mi etkilediklerini görmek ve sizin için en iyi işe yarayan ayarları bulmak için değişik diyafram ayarlarını kontrol edin.
VII. Filtreler ve Mercekler
Filtreler ve lensler mimari fotoğrafçılığınızın standardını çoğaltmak için kullanılabilir. Filtreler parlamayı azaltmaya, kontrastı iyileştirmeye ve görüntülerinize yaratıcı efektler eklemeye destek olabilir. Lensler değişik perspektifler elde etmenize ve fotoğraflarınızda daha çok tafsilat yakalamanıza destek olabilir.
Mimari fotoğrafçılıkta kullanılan en yaygın filtre ve lens türlerinden bazıları şunlardır:
- Etkisiz kesafet filtreleri: Bu filtreler kameraya giren fer miktarını azaltarak uzun pozlamalar yapmaya ve hareketi bulanıklaştırmaya destek olabilir.
- Polarize filtreler: Bu filtreler yansıyan ışığı filtreleyerek parlamayı azaltmaya ve kontrastı iyileştirmeye destek olabilir.
- Renk filtreleri: Bu filtreleri, görüntülerinize renk efektleri eklemek için kullanabilirsiniz.
- Geniş açılı lensler: Bu lensler, büyük binaların yahut manzaraların fotoğrafını çekerken kullanışlı olabilecek daha geniş bir görüş alanı yakalamanızı sağlar.
- Telefoto lensler: Bu lensler uzaktaki nesneleri yakınlaştırmanıza imkan tanır, bu da binaların yahut anıtların ayrıntılarını fotoğraflamak için kullanışlı olabilir.
Mimari fotoğrafçılık için filtre ve lens seçerken, projenizin hususi gereksinimlerini göz önünde bulundurmak önemlidir. Hangi filtreleri yahut lensleri kullanacağınızdan güvenli değilseniz, ustalaşmış bir fotoğrafçıya danışmanız iyi bir fikirdir.
VIII. Son İşleme ve Tertip
Son muamele ve düzen, dijital fotoğrafçılık iş akışında temel adımlardır, şu sebeple görüntülerinizi ince ayarlamanıza ve arzu ettiğiniz görünümü oluşturmanıza imkan tanır. Her biri kendi hususiyet ve kabiliyetlerine haiz oldukca sayıda değişik son muamele ve düzen yazılım programı mevcuttur. En popüler programlardan bazıları Adobe Photoshop, Lightroom ve Capture One'dır.
Görüntülerinizi sonradan işlerken ve düzenlerken, projenizin genel hedefini aklınızda tutmanız önemlidir. Sahnenin realist bir temsilini mi kurmak istiyorsunuz, yoksa stilize yahut sanat içerikli bir imaj oluşturmakla mı daha oldukca ilgileniyorsunuz? Ne elde etmek istediğinizi öğrendikten sonrasında, müsait sonradan işleme ve düzen tekniklerini seçmeye başlayabilirsiniz.
Mimari fotoğrafçılıkta kullanılan en yaygın son muamele ve düzen tekniklerinden bazıları şunlardır:
- Pozlama, kontrast ve beyaz dengesini ayarlama
- İstenmeyen nesneleri yahut kişileri ortadan kaldırmak
- Ayrıntıları ekleme yahut kaldırma
- Lens bozulmasını düzeltme
- Minik resimler yahut öteki yaratıcı efektler ekleme
Birazcık ergonomik yaparak, mimari fotoğrafçılığınızı bir üst seviyeye taşımak için son muamele ve düzenlemeyi kullanabilirsiniz.
IX. İpuçları ve Püf Noktaları
İşte çarpıcı mimari fotoğraflar çekmek için birtakım ipuçları ve püf noktaları:
- Fotoğraflarınızın keskin ve kamera sarsıntısı olmadan çekilmesini sağlamak için tripod kullanın.
- Gürültüyü azaltmak için düşük ISO'da çekim yapın.
- Sığ alan derinliği yaratmak ve dikkat dağıtan arka plan öğelerini bulanıklaştırmak için geniş bir diyafram kullanın.
- İlginç ve benzersiz sahneler kurmak için değişik açıları ve perspektifleri kontrol edin.
- Işığa dikkat edin ve onu kendi lehinize kullanın.
- Renkleri, kontrastı ve keskinliği geliştirmek için görüntülerinizi sonradan işleyin.
Birazcık ergonomik yaparak arkadaşlarınızı, ailenizi ve müşterilerinizi etkileyecek çarpıcı mimari fotoğraflar çekebilirsiniz.
S: Mimari fotoğrafçılık için en iyi kamera hangisidir?
A: Bu soruya tek bir yanıt yoktur, şu sebeple mimari fotoğrafçılık için en iyi kamera sizin hususi ihtiyaçlarınıza ve bütçenize bağlı olacaktır. Sadece mimari fotoğrafçılık için bir kamera seçerken dikkate katılması ihtiyaç duyulan birtakım faktörler şunlardır:
- Sensör boyutu: Daha büyük bir sensör, bilhassa düşük fer koşullarında, çoğu zaman daha iyi imaj kalitesi üretir.
- Çözünürlük: Daha yüksek bir çözünürlük, kaliteden taviz vermeden görüntülerinizi daha özgürce kırpmanıza imkan tanır.
- Lens tarzı: Mimari fotoğrafçılıkta geniş açılı lensler eğer olmazsa olmazdır; şu sebeple bir binanın bütün cephesini fotoğraflamanıza imkan tanır.
S: Mimari fotoğrafçılık için en iyi lens hangisidir?
A: Mimari fotoğrafçılık için en iyi lens, hususi ihtiyaçlarınıza ve bütçenize bağlı olacaktır. Sadece mimari fotoğrafçılık için birtakım popüler seçenekler şunlardır:
- Nikon 14-24mm f/2.8G ED AF-S Nikkor
- Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
- Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Sanat
S: Mimari bir objeyi aydınlatmanın en iyi yolu nelerdir?
A: Mimari bir objeyi aydınlatmanın birçok değişik yolu vardır, sadece en yaygın yöntemlerden bazıları şunlardır:
- Organik fer: Bu, yumuşak ve organik görünümlü bir fer yaratabildiği için mimari fotoğrafçılık için çoğu zaman en iyi seçenektir.
- Flaş: Fotoğraflarınıza daha çok kontrast ve dram katmak için flaşı kullanabilirsiniz.
- LED ışıklar: LED ışıklar, arka tenvir yahut çerçeve aydınlatması benzer biçimde muhtelif tenvir efektleri yaratmak için kullanılabilir.
0 Yorum